سؤال : مسئلهای كه مورد اختلاف شيعه و سنی است همان موضوع ولايت و
خلافت است كه فرموديد و اين متأسفانه بين اكثر شيعههايی كه اطلاعی از
مقام امامت ندارند هست و اين ايراد را میگيرند كه چطور كلمه ولايت ذكر
شده و كلمه خلافت در قرآن نيست و خلافت غير از ولايت است . اين بود كه
بنده در جستجو بودم كه ببينم " مولا " را خليفه هم ترجمه كردهاند يا خير
. در المنجد ديدم كه يكی از معانی مولا را خليف نوشته است . در اين
صورت ، اين اشكالی كه میكنند به نظر بنده رفع میشود منتها چون " خليف
" ذكر میكند ، خواستم ببينم كه خليفه صحيح است يا خليف ؟ البته در
قرآن " خليفه " آمده است .
جواب : اينطور نيست . البته ما در قرآن كلمه خليفه به اين تعبير
نداريم ولی در احاديثی كه شيعه روايت كردهاند كلمه خليفه زياد آمده .
كلمه خيلی مهمی نيست كه ما بخواهيم سر كلمه خليفه
سؤال كنند : خليفة الله . . .
ادامه جواب : خليفة الله يك مسئله است و خليفه پيغمبر مسئله ديگر .
خليفه يعنی جانشين . ما نبايد اصرار داشته باشيم كه آيا اين لفظ در قرآن
يا سنت راجع به پيغمبر آمده يا نيامده . صحبت از معنی اين مطلب است .
معنيش آمده خواه لفظش آمده باشد و خواه نيامده باشد .
اما اينكه شما فرموديد معنی كلمه مولا " خليف " باشد ، معنايش اين
نيست . من خيال میكنم شما اشتباه فرمودهايد ، در آنجا خليف نيست و
حليف است . حليف يعنی هم قسم ، چون يكی از معانی مولا ، ناصر و ياور
است و عربها گاهی با همديگر هم قسم میشدند ، قبائل هم قسم میشدند كه به
آنها میگفتند حلفا ، يا دو نفر هم قسم میشدند كه هر يك از آندو را حليف
میخواندند . وقتی كه هم قسم میشدند يار و ياور يكديگر بودند . بنابراين
كلمه مولا اگر به معنی حليف آمده ، باز معنای ياور را میدهد .
نظرات شما عزیزان: